- Start
- / Avfall och återvinning
- / Hämtning av hushållsavfall
Hämtning av hushållsavfall

Härryda Vatten och Avfall AB ansvarar för hantering av hushållens avfall och slam från enskilt avlopp. Sophämtningen utförs på entreprenad av Renova AB, slamtömning sköts av Renova Miljö och hanteringen av farligt avfall av PreZero.Här hittar du information om din sophämtning.
Abonnemang för sophämtning
Du som bor i villa och radhus eller har ett fritidshus ska ha ett avfallsabonnemang. Hemsortering i fyrfackskärl är standard för småhus i Härryda kommun.
Abonnemang för avfall och slam
Avgifter för sophämtning
Avgifter för avfallshantering finns i gällande taxa.
Taxa för avfall och slam
Regler för avfallshantering
Hur avfallet ska hanteras i kommunen regleras i avfallsföreskrifterna.
Avfallsregler och föreskrifter
Soptömning
Ditt hushållsavfall hämtas på bestämd tömningsdag. Vilken dag som gäller din fastighet kan du se i foldern "Välkommen som kund" som du fått. För att annars ta reda på din tömningsdag kan du kontakta kommunens kontaktcenter för att få besked.
Avfallet hämtas normalt på vardagar mellan 06.00 och 16.30, men vid särskilda fall kan det även ske senare och på helgdagar.
Ändrad sophämtning vid helger och röda dagar
Tömningsdag och tid kan även ändras i samband med storhelger.
Sophämtning vid helger och röda dagar
Ställ kärlet på en bra plats
För att sophämtningen ska fungera smidigt är det viktigt att man har ställt i ordning en plats för sitt kärl, max fem meter från platsen där sopbilen stannar (vid tomtgränsen mot gatan). Handtag och hjul ska vara vända utåt. Vill du få kärlet hämtat, beställer du dragväg hos kontaktcenter (mot avgift).
Avfallsregler och föreskrifter
Flytta kärlets plats
Det går bra att ha en särskild uppställningsplats vintertid och en annan sommartid. Du måste alltid komma överens med kontaktcenter innan du byter plats på ditt kärl så att Renova får reda på platsbytet.
Sophämtning på vintern
Snö och halka gör det svårt för sop- eller slambilen att komma fram. Dessutom blir det extra slitsamt för renhållningsarbetarna att göra sitt jobb. Som fastighetsägare ansvarar du för att sop- eller slamtömning kan utföras genom att skotta, halkbekämpa och underlätta framkomligheten.
Sophämtning på vintern
Utebliven hämtning
Har du inte fått hämtat avfallet enligt ditt abonnemang, ska du snarast kontakta kontaktcenter.
Utebliven sophämtning
Glesare hämtning
Om du önskar glesare hämtning kan du välja att få hämtning månadsvis. Anmälan ska göras till kommunens enhet för miljö- och hälsoskydd. Kravet är att du har abonnemang för utsortering av matavfallet eller tillstånd för hushållskompost.
Ansökan kan göras via e-tjänsten nedan.
Uppehåll och dispens
Du kan ansöka om uppehåll i hämtningen av hushållsavfall om fastigheten ska stå tom. En anmälan måste göras till kommunens enhet för miljö- och hälsoskydd. En avgift motsvarande grundavgiften för ett renhållnings-abonnemang tas ut för nya dispenser.
Ansökan görs via e-tjänsten nedan.
Ägarbyte eller nybyggd fastighet
Vid ägarbyte eller om din fastighet är nybyggd, ska alltid en anmälan göras till oss.
Flytt och ägarbyte
Hjälpte informationen på denna sida dig?